Wednesday, June 30, 2010

Mitos tentang berkhatan..

Salam..

Blog ini sentiasa akan dikemaskini mengikut masa dan keadaan. Sebagai pengarang, saya berterima kasih kepada mereka yang membaca. Saya dalam proses untuk menulis beberapa artikel di dalam bahasa inggeris supaya masyarakat luar faham tentang proses berkhatan masyarakat melayu.

Buat masa ini, biarlah saya menulis artikel berkonsepkan ringan terlebih dahulu sebelum saya melangkah jauh menulis pandangan secara profilik tentang amalan berkhatan. Baiklah, untuk entri kali ini, saya hanya nak berkongsi dengan saudara pembaca tentang mitos-mitos ( mungkin benar) tentang amalan berkhatan masyarakat melayu.

1. Makan Pedal ayam:-

Mitos : Jika kanak-kanak lelaki belum berkhatan makan pedal ayam, dikatakan akan sakit ketika berkhatan.

Pandangan saya :- Tidak ada bukti atau kaitan antara pedal ayam dan kesakitan ketika berkhatan. Sakit ketika berkhatan adalah umum. Bagi saya, larangan makan pedal mungkin kerana pedal adalah liat dan susah dihadam. Jadi, ia tak sesuai bagi kanak-kanak.

2. Berkhatan lambat, kulit liat:-

Mitos: Ada mengatakan berkhatan lambat, kulit khatan liat dan susah untuk dipotong.

Pandangan saya:-
Itu hanyalah jenaka, kerana kulit liat atau tidak bukanlah bergantung kepada umur kanak-kanak tersebut. Di negara seperti Afrika, mereka berkhatan ketika berumur 18 tahun. Ia masih boleh dijalankan..cuma dalam masyarakat melayu, amalan berkhatan dilakukan ke atas kanak-kanak, sebagai tanda/simbol bahawa mereka sudah dewasa, matang dan paling penting menjaga tatasusila mereka dengan kaum perempuan.

3. Jangan terpijak tahi ayam :-

Mitos: semasa proses penjagaan berkhatan, kanak-kanak tidak boleh keluar rumah dan jika memijak tahi ayam, mereka boleh bentan.

Pandangan saya:- Ia adalah isyarat dalam masyarakat melayu supaya kanak-kanak tidak keluar rumah dan banyakkan berehat semasa proses penyembuhan selepas berkhatan. Proses ini amat perlu, kerana jika kanak-kanak keluar rumah, dikhuatiri akan menyebabkan jangkitan kuman terhadap luka berkhatan. Berkemungkinan juga akan menyebabkan bentan dan komplikasi yang lebih teruk.

4. Kurangkan minum air:-

Mitos:- Jangan minum air banyak, nanti akan bentan.

Pandangan saya:- Tiada kaitan air dengan bentan secara saintifik. Tapi, kerap minum air akan menyebabkan kanak-kanak tersebut kerap kencing. Ini sebenarnya akan menyukarkan dan melambatkan proses penyembuhan. Namun, semasa proses penyembuhan disarankan untuk makan makanan bergizi dan buah-buahan bagi membantu proses berkhatan cepat sembuh.

Saya rasa secara amnya, inilah beberapa mitos yang saya dengar tentang berkhatan. Sebenarnya ada banyak lagi mitos, mungkin anda boleh kongsikan bersama dengan saya..

Nampak gaya, bulan puasa sudah menjengah tiba....saya ucapkan selamat berpuasa buat semua..

jariemas

No comments:

Post a Comment