Monday, February 15, 2010

Upacara berkhatan : Pulau Pinang

Assalamualaikum..

Maaf kepada pembaca budiman kerana tidak mengemas kini blog ini. Ini disebabkan saya agak sibuk dengan beberapa urusan peribadi tidak dapat dielakkan. Baiklah, bercerita kepada berkhatan tradisiona. bulan disember lepas saya telah ke beberapa buah kampung di Utara tanah air menyaksikan sendiri upacara berkhatan dengan tok mudim.

Ini pengalaman pertama saya menyaksikan tradisi tersebut. Apa yang boleh saya katakan, berkhatan cara lama ini, mudah, dan senang. Sakit?? memang tak dinafikan sakit. Tapi sesakit mana saya tak pasti.

Pertama, saya telah pergi ke Pulau Pinang, ke sebuah kampung yang terletak di kawasan Permatang Pauh. Majlis berkhatan di kampung-kampung masih lagi ada, dan orang utara ni memang masih percaya dengan khidmat tok mudim. Sebab apa? Saya tak pasti. Tapi salah satu sebabnya ialah nak mengekalkan tradisi. Tapi untuk faktor lain, saya tak beberapa pasti ia boleh pakai ke tak. Tapi apa yang saya nampak kanak-kanak yang berkhatan dengan mudim ini akan jadi lebih berani.

Majlis berkhatan dimulakan dengan bacaan doa selamat. Lepas itu, kanak-kanak akan dimandikan dengan pili bomba. Mungkin sebab banyak sungai tak bersih sekarang ini, alternatifnya...pili bomba. Seronok melihat gelagat kanak-kanak melompat.Rata-rata yang berkhatan berusia 7-11 tahun. Tapi ada gak yang berusia 4 tahun.

Selepas mandi...masa dinantikan...masa potong!!

Saya berada di tempat tok mudim semasa upacara memotong dijalankan. Memang seriau jugaklah..kalau anda takut darah, lupakanlah kalau nak tonton. Di sini, upacara memotong hanya boleh disaksikan oleh lelaki sahaja. Perempuan tidak dibenarkan menonton.

Kanak-kanak akan ditelanjang...(kain ditanggalkan) dan duduk diatas batang pisang (sama seperti menunggang kuda). Kaki mereka akan didepakan dan dipegang erat. Manakala kepala akan didongakkan ke atas.

Tok mudim akan memeriksa kemaluan kanak-kanak tersebut. Selepas memeriksa, dia akan melekangkan kulup dengan kepala zakar, bagaimana?? Dengan menekan sekuat mungkin. Biasanya proses ini dah membuatkan kanak-kanak menjerit. Tapi tak sakit.m Cuma terkejut sahaja.

Setelah itu, barulah tok mudim mengambil penyepit khasdibuat dari besi, ditarik hujung kemaluan dan dikepit. Hujung penyepit dicucuk diatas batang pisang. Dengan bacaan ayat al-Quran, tok mudim terus memotong kulit dengan menggunakan pisau khas. Reka bentuk pisaunya seperti pisau cukur di kedai gunting mamak.

Setelah pemotongan, besi penyepit dicabut. Tok mudim akan membetulkan lebihan kulit, mengesat darah, dan membalut luka. Setelah itu, baru kanak-kanak diangkat dan dibawa ke tempat berehat.

Sepanjang saya berada disana, semua kanak-kanak dikhatankan menangis. Menangis kerana kesakitan atau ketakutan?? saya tak pasti. Yang saya tahu, proses pemotongan dijalankan tak sampai 10 minit.

Itulah gambaran saya boleh beri secara kasar ketika saya melihat upacara berkhatan ini di Pulau Pinang. Tok mudim disini tidak menggunakan sebarang bius langsung. Maknanya kanak-kanak ini terpaksa menahan kesakitan.

Huhuhu....anda ada cerita?? kongsi bersama saya.

Berikut beberapa gambar ketika majlis tersebut diadakan di sana...




No comments:

Post a Comment