Thursday, February 25, 2010

Pengalaman berkhatan saya-bahagian 2

Bersambung dari nukilan sebelum ini:-

Saya berkhatan di sebuah klinik di kampung saya.

Dengan kata lain menggunakan kaedah moden. Temujanji telah dibuat oleh ayah saya dan saya akan dikhatankan pada jam 3 petang. Cuak jugaklah..hari-hari saya membilang masa, bila masa itu akan sampai.

Akhirnya detik dan saat itu tiba jua. Hari tersebut, 20 Mei 1996, merupakan hari paling saya tidak boleh lupa dalam hidup saya. Saya akan berkhatan!!! Pagi-pagi, tok telah mengejut saya dan adik saya untuk bersarapan. Mak saya pula buat rendang ayam dan pulut kuning. Kemudian, tok telah menjemput seorang imam (merupakan kenalan rapat tok) untuk membacakan air jampi supaya saya ini tidak lemah semangat.

Detik itu sudah semakin hampir. Tepat jam 3 petang, saya sudah sampai ke klinik. Ayah menyuruh saya menukar kepada kain pelikat. Agak besar sikit, maklumlah budak kecik pakai kain...hehehe. Giliran saya dipanggil, dan saya merupakan orang pertama masuk ke dalam bilik pembedahan.

Doktor menyuruh saya membuka kain (mendedahkan kemaluan saya). Pada masa tersebut, ayah pun turut ada. Cuma atuk dan nenek saya sahaja berada di luar. Dia mula memeriksa kemaluan saya. "buta" dia kata. Doktor tersebut merupakan doktor lelaki, jadi taklah segan sangat.

Setelah memeriksa, dia mula menjalankan proses berkhatan. Saya tak beberapa ingat, tapi paling sakit waktu jarum bius mula disuntik.Memang sakit sangat! Tapi saya takdalah sampai tahap nak menjerit. Doktor menyuruh saya membaca surah-surah tertentu.

Setelah bius mula menjalar, kesakitan sudah tidak terasa. Apa yang doktor lakukan, hanya rasa ngilu sahaja. Cuma saya tak tahu apa yang dia lakukan. Perkataan yang saya ingat doktor kata, "Dah nampak kepala dia"...huhuhu. Baru saya faham apa yang dimaksudkan oleh doktor tersebut.

Setelah itu, doktor mula menjahit. Proses berkhatan ini mengambil masa yang agak lama. Adalah nak dekat 1 jam. Setelah dibalut, barulah saya dibenarkan bangun, menandakan proses berkhatan telah selesai.

Aduh...ngilu rasanya. Selepas itu, giliran adik saya pulak dikhatankan. Saya duduk di luar ditemani atuk dan nenek. Tak sampai 10 minit, saya dapat rasakan kesakitan amat ekstrem sekali....BIUS DAH HABIS!! Masa ini, tuhan sahaja tahu betapa sakitnya.

Terus terang, saya menangis waktu itu. Merengek...macam budak umur 5 tahun. Atuk siap tolong mengesat peluh..memujuk saya supaya tahan. Memang seksa nak menjadi dewasa ini rupanya...

Setelah semuanya selesai, saya pulang kembali ke rumah atuk. Proses seterusnya berpantang. Itu tak boleh...ini tak boleh...hahaha.Seksa ar gak. Lepas itu, 3 hari kemudian proses membuka balutan. Ini satu lagi penyiksaan. Memang saya menangis. Balutan dibuka oleh ayah saya.Memang sakit gila!!!

Setelah itu...barulah rawatan seperti meletakkan ubat gamat dan ubat salap dibuat. Alhamdulillah..tak sampai 2 minggu, saya sudah sihat seperti sedia kala.

Bila difikir balik, cara dan kaedah moden ini sebenarnya tidak juga mengelak dari kesakitan berkhatan. Apa-apapun kanak-kanak tetap merasa sakit.

Pertama ..sakit ketika zakar dicucuk (untuk tujuan bius)
Kedua ...sakit selepas bius habis...ini paling seksa...
Ketiga..sakit ketika balutan dibuka. Paling seksa kalau balutan belum cukup kering..adeh!!

Pendapat saya, walau ada pelbagai kaedah berkhatan, ia tetap akan ada kesakitannya..cuma risiko kesakitan rendah. Cuma bagi saya, kalau nak khatankan anak itu, biarlah umur dia besar sikit...kalau kecil sangat..pasti dia tak ingat saat-saat dia dikhatankan. Tapi saya bersyukur kerana melalui zaman itu pada usia 12 tahun. Jadi saya dapat ingat kenapa saya dikhatankan..kesakitan ketika dikhatan..dan pengalaman pahit manis sebelum menjadi dewasa.

****tamat***

No comments:

Post a Comment