Monday, November 12, 2012

Musim berkhatan kembali

Salam semua,

Dalam sedar tak sedar...sudah hampir 4 tahun blog ini ditulis. Terima kasih kerana membaca, dan memberikan pandangan terhadap blog ini.

Musim berkhatan atau bersunat kembali lagi. Sudah pasti ramai ibubapa sibuk memikirkan kaedah dan cara terbaik untuk mengkhatankan anak mereka. Apa cara sekali pun, nasihat saya, kebersihan haruslah diutamakan. Al-maklumlah...jangkitan boleh berlaku bila - bila masa.

Walaupun ada bermacam kaedah moden pada masa kini, saya yakin kaedah lama masih lagi praktikal. Di beberapa kawasan kampung di utara dan pantai timur tanah air masih lagi mengamalkan kaedah secara tradisional. Walaupun ada menggangap ia adalah kolot, tapi bagi saya ia adalah langkah terbaik dalam mengekalkan cara tradisi.

Kaedah lama ini ada kelebihannya. Ada keunikan dan keistimewaannya. Kalau nak tahu lebih lanjut, nantikan penulisan saya semasa saya menemuramah anak seorang mudim terkenal dari Batu kurau Perak. Beliau telah bercerita pengalaman ringkasnya menjadi pembantu kepada arwah ayahnya semasa melakukan kerja-kerja berkhatan. Insyaallah..saya akan tulis pada penulisan akan datang.

Buat adik-adik yang akan berkhatan..selamat berkhatan! Saya titipkan video Majlis berkhatan dari Kampar Perak.

jariemas

No comments:

Post a Comment