Monday, October 19, 2009

Pengalaman berkhatan saya- Bahagian 1

Assalamualaikum,

Hari ini saya nak berkongsi pengalaman berkhatan saya pula...

Saya dikhatankan di klinik, umur saya 12 tahun. Saya masih ingat tarikh saya dikhatankan iatu pada 20 Mei 1996. Waktu itu saya darjah 6, semasa cuti pertengahan tahun..Bagaimana ia bermula...??

Sebenarnya semasa saya darjah 5, saya tak tahu kenapa ayah saya masih belum membawa saya berkhatan. Saya sendiri beberapa kali melihat kawan saya sudah selesai berkhatan. Mereka semua berkhatan di klinik ( paling popular ialah Klinik Rashid). Kata mereka, berkhatan di Klinik tak sakit. Selain berkhatan sambil baring, kita sendiri tak sedar bahawa proses berkhatan sudah selesai.

Zaman saya berkhatan adalah zaman kegemilangan berkhatan menggunakan kaedah jahitan (ada juga disebut kaedah konvensional). Kaedah ini menggunakan jahitan dan lazimnya memakan masa dalam 30 minit untuk selesai.

Semasa darjah 5, tok pernah memberitahu saya kenapa saya lewat dikhatankan. Ini kerana kemaluan saya "buta". (bagi mereka yang tak tahu-sila rujuk web circlist). Sudah beberapa kali datuk menasihatkan saya supaya melocehkan kemaluan, saya sudah berusaha tetapi ia tak dapat. Mungkin ia sudah semulajadi begitu. Huhuhu...

Pada tahun 1996, bermula kisah aku ingin dikhatankan. Semasa pulang ke kampung (dalam bulan Feb), ayah telah meminta atok untuk menghubungi seorang mudim di kampung ayah. Terkejut aku!! Kata ayah, dia ingin khatankan saya dan adik saya. Berderau darah apabilah mendengar nama tok mudim. Kawan-kawan saya tidak pernah dikhatankan dengan mudim, dan mereka mengatakan bahawa khatan dengan mudim ini sakit!!

Saya tiada pilihan. Hanya menurut sahaja perintah. Maklumlah anak sulung. Ayah pula mengatakan dia memang nak sunatkan saya dengan mudim. Ini kerana tok mudim mempunyai pengalaman dan tahu nak sunatkan kes-kes "buta" seperti saya ini.

Pada bulan Mac 1996, atok menelefon ayah. Katanya, tok mudim sudah pencen dan tak larat nak mengkhatankan orang lagi. Ayah memaklumkan perkara tersebut kepada saya, hati saya lega. Maklumlah budak-budak. berderau juga apabila mendengar nama tok mudim ini. Ayah menukar rancangannya. Setelah berbincang dengan ibu, ayah berpakat ingin mengkhatankan saya di klinik Sulaiman pada cuti pertengahan tahun nanti.Klinik Sulaiman itu terletak di kampung saya, ini bermakna saya akan pulang ke kampung cuti nanti.

Cuti pertengahan tahun 1996 selama 3 minggu. Kebetulan pula, cikgu sekolah saya ingin membuat kelas tambahan, tetapi ibu menelefon memberitahu bahawa saya boleh hadir pada hujung cuti sahaja. Gembira pun ada (sebab tak pergi kelas), takut pun ada (sebab akan dikhatan).

Setelah perancangan dibuat, secara rasmi, ayah telah membuat temujanji dengan klinik Sulaiman dan menyatakan tarikh saya dikhatankan.Saya akan dikhatan pada sesi petang (dalam jam 3pm) sekali dengan adik saya berumur 11 tahun.

Saya sendiri tidak boleh membuat gambaran apa yang berlaku..dan saya sendiri tak tahu apa yang saya rasa (takut, gembira, cuak)...pendek kata semua ada.

Sebelum cuti bermula, saya hanya berdiam diri dan tidak memberitahu kawan-kawan pun yang saya berkhatan cuti nanti. Malu pun ada (sebab ramai kawan saya dah khatan)..takut..hurm..memang ada...(walaupun saya tahu doktor pakai bius).

*bersambung...

No comments:

Post a Comment