Thursday, September 24, 2009

Pengenalan : Berkhatan

* Artikel ini untuk berkongsi ilmu. Jika anda kurang selesa, jangan teruskan pembacaan. Terima kasih.

Apa itu khatan??

Saya rasa ramai yang tahu tapi tak ramai yang boleh menjelaskan ia dengan baik (mungkin saya pun sama..huhuhu). Baiklah, biar saya jelaskan secara umum apa itu khatan??

Berkhatan ialah memotong lebihan kulit pada kemaluan. Untuk lelaki, kulit dipotong adalah kulup, manakala wanita pula ialah kelentit. Saya tak mahu menceritakan amalan berkhatan wanita ( mungkin kerana saya lelaki), jadi saya ingin bercerita amalan berkhatan golongan lelaki.

Dalam kata lain, berkhatan disebut sebagai bersunat, masuk jawi, khitan dan Katan. Dalam bahasa Inggeris, berkhatan dipanggil sebagai circumcision.

Bagi lelaki Islam, berkhatan adalah wajib (menurut Imam Shafie). Malah ia adalah salah satu cara untuk kebersihan diri. Seseorang lelaki dilahirkan dengan kulup. Kulup ini akan bergerak ke belakang sekiranya zakar lelaki ini tegang. Ini akan mendedahkan glans. ( maaf tiada gambar-anda boleh rujuk link saya untuk gambar). Glans atau dalam bahasa mudah adalah kepala zakar. Ia sangat sensisitif. Apabila zakar ini kendur, kulup akan menutup kembali glans.

Kenapa ia bertujuan kebersihan?? Apabila lelaki itu membuang air kecil, najis mungkin akan terlekat pada kulup (lazimnya dalam keadaan zakar kendur). Walaupun dibasuh dengan air, berkemungkinan ada najis masih terlekat pada kulup.

Selain itu, berkhatan bertujuan untuk kesihatan dan mencegah pelbagai jenis penyakit. Hasil kajian beberapa pakar perubatan, berkhatan mengurangkan risiko jangkitan STD (penyakit kelamin) termasuk AIDS. Ia juga memberi kepuasan kepada pasangan (isteri) sekiranya suami berkhatan. Selain itu, berkhatan akan mencantikkan bentuk zakar, memudahkan ia dibersihkan dan juga amalan sunah rasulullah.

Pada hari ini, amalan berkhatan bukan bertujuan untuk agama semata-mata. Ramai bukan muslim juga turut berkhatan (termasuk di Malaysia) untuk kebersihan dan kesihatan. Ada juga agama (selain Islam mewajibkan berkhatan) seperti Agama Yahudi dan Kristian Katoliks ( penduduk di Filipina). Amalan berkhatan ini sebenarnya sudah bermula sejak zaman mesir lagi, dan tak hairan ada beberapa puak di Afrika yang mengamalkan berkhatan pada masa kini.

Di Malaysia, amalan ini masih berterusan. Ia diadakan atas sebab agama ( dan lain-lain). Untuk entri akan datang, saya akan ceritakan kepada anda semua asal usul khatan di Malaysia, hasil kaijan saya di beberapa muzium di Malaysia. (sumber: Muzium Negara).

No comments:

Post a Comment